onsdag 23 januari 2013

Timelapseuppföljning

Herregud vad jag är trött på timelapsefilmer. Nu måste jag börja fotografera traditionellt på fritiden igen.

Den stora filmen, som ligger HÄR, är jag i stort sett nöjd med men den jag är mest nöjd med är den jag
tog när vi var ute i skogen och grillade. HÄR kan du se den.

Det är något speciellt med människor som rör sig jättefort. Det är ju hur roligt som helst.

För att föra mina filmer har jag använt mig av en Triggertrap som man kan köpa HÄR. Eller så trycker man HÄR för en introduktionsfilm. Den är väldigt enkel att ställa in så att man får filmerna som man vill.
Jag har kommit fram till att om man ska ha en film med människor så är en bild var tredje sekund ganska lagom. Ska man göra en film med moln som rör sig så beror det ju givetvis på hur fort de rör sig men en bild var 15-20e sekund har fungerat för mig. Samma intervall för filmer med sol och skuggor som rör sig.
Sen kan man styra farten på filmen och rörelserna när man tjoffar ihop alla bilder till en film. Jag använder ett program som heter TimeLapse Assembler och där skriver man i värdet i en ruta som heter fps, frames per second. Alltså hur många fotografier det ska vara per sekund film. Mina filmer brukar ligga mellan 15 och 25 fps.
Med detta styr du också hur lång filmsnutten blir med ett visst antal bilder. Har du till exempel 200 fotografier som du ska göra film av och ställer in ditt program på 25 fps så blir filmen 8 sekunder lång. Ställer du in på 15 fps så blir den 13 sekunder.

Det var dagens tekniska tips för er som är intresserade.
/FR3DDA

Inga kommentarer: