onsdag 9 januari 2013

Tänk om...

...jag var rik och fick bestämma inredning HELT själv!

Då är jag rädd för att det skulle se rätt barockt ut här. Röd sammet, guld och spindelväv skulle nog dominera. Så som man tänker sig att de rikaste sjörövarkaptenerna hade det i sina hytter, så hade nog mitt hem sett ut är jag rädd för.

Anledningen till att jag skriver om detta är att jag har blivit smått besatt av sk. Vampire Killing Kits. Det är små resekit som såldes, främst, i östra Europa runt 1840-talet. Helt enkelt små träväskor med små saker man kan behöva för att döda en vampyr. Inga konstigheter. Dessa kit kunde innehålla tex en pikadoll med silverkulor, ett litet smidigt krucifix, en pyttebehållare med vigvatten, en träpåle med tillhörande resehammare, kanske en liten tång att dra ut huggtänder med och så vidare. Inga konstigheter.

Detta fanns alltså att köpa och varje resenär, som rörde sig i östra Europa, med lite självaktning hade ett kit.

Och nu till det spännande, det finns sådana här kit att få tag på! Nu! Äkta! Jag vill ha!
Undrar bara vart jag får ställa mitt Vampire Killing Kit... Undrar vart det passar in i vårt inte-så-1840-talska-hem...

/FR3DDA

Följande bilder kommer från: http://www.odditycentral.com/pics/vintage-vampire-killing-kits-at-ripleys-museums.html







Inga kommentarer: