måndag 21 januari 2013

När inspirationen tryter

Nu pratar jag enbart om hobbyfotograferande, det där man gör för att man tycker att det är kul, för att man vill.

Ibland tryter inspirationen. Ibland fotar man av ren slentrian. Så slänger man varenda bild när man kommer hem. Det är inte kul.

Då gäller det att bryta mönster, att göra något nytt. Jag har ett knep. Jag brukar börja fota i projektform. Jag hittar helt enkelt på ett projekt. Ibland låtsas jag att jag ska ha en utställning med ett visst tema, ibland är det ett låtsasjobb åt ett företag eller kommun.

Grejen är att man tvingar sig själv att fota men inom vissa ramar. Man får leta motiv istället för att bara planlöst fotografera.

Jag är klar när kreativiteten är tillbaka och då slänger jag oftast hela skiten.

Dagens tips.
/FR3DDA

Inga kommentarer: