lördag 14 november 2009

Summering av svininfluensatiden.

Jag känner mig frisk! Febern släppte i torsdags efter mitt förra inlägg och nu återstår bara lite hosta. Idag smittar jag inte längre så jag ska komma ut för lite frisk luft. Jag hade feber i fyra dagar och den första och sista dagen var inte så farlig. Det var inte alls så länge som jag trodde att jag skulle bli liggande. Lill-tjejen vart frisk efter ett dygn på Tamiflu så det verkar ju vara bra medicin. Stackars alla som blir sjukare än vad vi har varit för detta var ingen trevlig upplevelse.
Lite komiskt att en del blir sjukare av vaccinet än vad vi har varit av själva sjukdomen. Antar att vi har haft tur men det får en ju att fundera lite över detta ganska obeprövade vaccin.
Svininfluensan måste ju kunna arta sig väldigt olika för som det är nu så är det ju faktiskt sju personer som har avlidit bara i Sverige och vi var ganska långt från döden. Även om jag hävdade annat i tisdags och onsdags.
Det som förundrar mig mest är att vår son på två år inte har blivit sjuk. Han hade lite feber en dag för ungefär två veckor sedan och det kan ju ha varit svinis han hade då och har blivit immun men han var ju inte speciellt sjuk så det kan ju ha varit vad som helst. Det kanske är så att han är så tuff att han kan vistas i en lägenhet med två insjuknade i flera dagar utan att smittan rår på honom. I så fall är jag inte speciellt orolig för honom framöver. Om han skulle bli huggormsbiten så skulle nog ormen dö. Om man ska vara allvarlig, vilket inte är min starka sida, så kan han ju bli sjuk än. Det finns tydligen dom som blivit smittade upp till sju dagar innan dom har insjuknat så vi får se vad som händer men än så länge har han hälsan.
Det känns bra att vara immun mott detta otyg och jag kan ej bära smitta längre så jag ser denna mörka period av mitt liv som avslutad.
Bara en botering: jag har aldrig känt på en människa som varit så varm som lill-tjejen var när vi åkte till sjukhuset. Över 41 grader, det gick knappt att ta i henne. Helt sjukt är nog rätt uttryck.
//Fredda

Inga kommentarer: