lördag 15 augusti 2009

Gamla tanter och hundar.

Ja vad är det med gamla tanter med hund? Måste jag vara kompis med dom bara för att jag också har en hund när vi möts? Hade hon ens tittat åt mitt håll om jag inte haft Ziri med? Hälsar alla som har barn med sig? Eller samma färg på jackan? Har dom helt enkelt skaffat hund för att skaffa något sorts socialt nätverk?
Dålig anledning att skaffa hund tycker jag men vem är jag att döma. Jag har ingen som helst lust att ens få frågan "Får dom hälsa?" Varför skulle dom få hälsa för? Jag brukar svara att jag inte vill för jag håller på att träna henne att inte bry sig så mycket om alla andra hundar och då nickar tanterna förstående. Jag vet att dom inte förstår. Att träna en hund till något annat än att äta bulle finns inte i deras gamla hjärnor.
Det jag menar är att jag inte vill ha Husse/Matte kompisar enbart för att dom är Hussar/Mattar. Finns det något mer bakom det där skinnet, som varit med väldigt länge, så tycker jag att det är väldigt kul att språkas men att stanna och prata för att vi båda är ute och går med varsin hund kan kvitta. Man kan bryta isen med hund-grejen men dom måste inte "få hälsa"!
Vår hund ska bry sig om sin familj är målsättningen. Inte så kul att ha en hund som drar i kopplet och blir jäkligt uppjagad så fort man får hund möte på promenaden.
Vill man ha en hund för att få ett socialt rikare liv så borde man överväga Boule istället.
//Fredda

Inga kommentarer: